Welke impact heeft
het nieuwe webtijdperk op onze informatie- en
communicatieprocessen? Hoe zoeken, bewerken en verspreiden
we informatie en kennis? Op welke wijze communiceren we en
hoe veranderen de mogelijkheden om samen te werken? Het zijn
fundamentele vragen die het centrale werkproces van alle
informatie- en kenniswerkers raken. Om deze vragen te
kunnen beantwoorden moeten we ons eerst verdiepen in het
nieuwe webtijdperk. De term internet is vrijwel synoniem
geworden met informatie en communicatie, maar wat is
internet eigenlijk precies? Welke ontwikkelingen hebben zich
de laatste jaren voorgedaan en hoe hebben die zich vertaald
in concrete toepassingen.
Web 1.0 en Web 2.0
Op het internet volgen
de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Soms oude wijn in nieuwe
zakken, meestal een combinatie van bestaande zaken maar dan
net iets slimmer of beter ‘verkocht’. Eenvoud en samenhang
zijn ver te zoeken. Toch zullen we een poging doen. We
gebruiken daarvoor de termen Web 1.0 en Web 2.0 als
containerbegrippen die een belangrijke overgang in het
internet markeren.
Web 1.0 is
de vorm zoals die de afgelopen twintig jaar ontstaan is,
statisch, onderhouden door professionals en ICT-hobbyisten. Het accent
ligt op overdracht, verwijzen en zoeken in digitale informatie waarbij
een duidelijke stap voorwaarts gemaakt wordt ten opzichte
van de papieren informatiedragers, zoals documenten en
kranten.
Web 2.0 is
een aanduiding voor de fase waarin het internet sinds enkele
jaren is beland. Een van de belangrijkste kenmerken is dat
iedereen kan meedoen aan het 'verrijken' van de website door
het toevoegen van tekst, foto's of filmpjes. Wiki, blog en
podcast zijn typische web 2.0 termen. Veel van deze websites
maken slimme combinaties van internetfunctionaliteit.
Combineer Google Maps met politiestatistieken en je hebt
Misdaadkaart.nl een
site waarop je kunt zien hoe het met de veiligheid in je
eigen buurt in gesteld.
Opbouw
We kiezen in de
informatieperspectief voor een lijn waarin we stapsgewijs de
belangrijkste ontwikkelingen introduceren zoals die zich de
afgelopen jaren op het nieuwe Web hebben voorgedaan. Bij elke
ontwikkeling stippen we de consequenties voor de informatie-
en kennisprocessen aan. Wanneer we van de huidige
stand van zaken een totaalbeeld hebben opgebouwd zullen we ingaan op
de hoofdvraag, namelijk
welke gevolgen het nieuwe internet heeft op
informatie- en kenniswerkers. Hoe verandert hun
werkwijze en hoe kunnen ze daarbij gebruik maken van de
hulpmiddelen uit het nieuwe webtijdperk?
|