Informatieperspectief -  Web 2.0 - Het sociale web
Delicious Bookmark this on Delicious

                                            

Web 2.0 is een aanduiding voor de fase waarin het internet sinds enkele jaren is beland. Eén van de belangrijkste kenmerken van deze tweede generatie internettoepassingen is dat iedereen kan meedoen aan het 'verrijken' van websites door het toevoegen van tekst, links, foto's en videofilmpjes. Deze ‘user generated content’ is inmiddels minstens zo omvangrijk als de overige professioneel gepubliceerde content.

 

 

Wat is het Web 2.0 - Het sociale web user generated content

                                            

Gebruikers zijn geen passieve ontvangers meer. Het Web 2.0 is interactief (‘read-write’) en gebruikers zijn actieve producenten van content geworden. Het produceren, delen, verrijken van content gebeurt in online communities, groepen van bijvoorbeeld vrienden, collega’s of anderen met dezelfde interesse. Deze groepen worden sociale netwerken genoemd. Dit samen delen en samen aan iets werken is een ander belangrijk kenmerk van het Web 2.0. Het gebruik van typische Web 2.0 toepassingen zoals blogs en sociale netwerken laat een enorme groei zien. De toepassingen zijn ook steeds eenvoudiger en bovendien gratis geworden, hetgeen een deel van het massale gebruik verklaard.

 

Wat is het Web 2.0 - Het sociale web user generated content

                                            

De belangrijkste Web 2.0 kenmerken
Door de snelle ontwikkeling van het mobiele breedband zien we dat het internetplatform wordt uitgebreid van de PC naar de telefoon. Dit leidt weer tot allerlei nieuwe Web 2.0 toepassingen waarbij informatie steeds meer locatiegericht wordt aangeboden (‘wat doen mijn vrienden en waar zitten ze”). In feite bestaat het Web 2.0 uit een waaier van toepassingen waarvan het einde en de doorontwikkeling nog niet in zicht is. De meest in het oog springende kenmerken zijn interactief, altijd online (‘always on’), eenvoudig, locatiegericht en sociaal. Zie voor de belangrijkste web 2.0 toepassingen bijvoorbeeld blogs, wiki's en sociale netwerken.

 

Overzicht social web 2.0 toepassingen

Video - We Think- Charles Leadbeater
 
 

Hier een video over het boek "We Think" van Charles Leadbeater over het in sociale netwerken delen op internet van informatie, video's en andere zaken. De stelling is dat de generatie die opgroeit met internet niet alleen wil toekijken.

Preso - Onderzoek over opkomst Web2.0 en Social Networking - MorganStanley
 
 
Meer over Web 2.0 toepassingen
  Ontdek, speel en leer over
Web 2.0: 23 Dingen.