Wat is teamrolmanagement? | ||
De kracht van een goed team zit hem in een juiste
taakverdeling op basis van onderling verschillende
persoonlijkheden en competenties. Een goed samengesteld team
levert synergie en bereikt meer dan de leden afzonderlijk.
Zo zal een team bestaande uit alleen maar 'denkers' de meest
fantastische plannen maken, die vermoedelijk nooit worden
uitgevoerd. Een team met alleen maar 'doeners' levert veel
resultaten op, maar of de organisatie nu juist op dié
resultaten zat te wachten, is de vraag. De teamindeling in
'denkers' en 'doeners' is een eenvoudige vorm van
teamrolmanagement. We typeren mensen aan de hand van
persoonlijkheidskenmerken. Met behulp van deze types kunnen
we optimale teams samenstellen.
|
|
|
|
||
Wanneer dergelijke sessies onder professionele leiding in
teamverband plaatsvinden is een bijkomend effect dat de
onderlinge relaties verstevigd worden. De communicatie
verbetert en oppervlakkige relaties kunnen dan plaatsmaken
voor respect en soms 'professionele' vriendschap. Bron: 2reflect |
||
Over betrouwbaarheid en validiteit | ||
De psycholoog Bertram R. Forer gaf psychologiestudenten een persoonlijkheidstest. Ze vulden de vragenlijst in. Forer deed niets met de antwoorden en gaf zijn studenten allemaal exact dezelfde tekst met een beschrijving van hun persoonlijkheid. Deze tekst luidde ongeveer als volgt:
Hij vroeg zijn studenten de tekst te lezen en aan te geven met een cijfer van 0 tot 5, in hoeverre de student zichzelf herkende in de tekst, 5 voor ‘excellent assessment’ en 4 voor ‘goed assessment’. Het gemiddelde in de groep lag op 4,26. De test is honderden keren herhaald met psychologiestudenten en het gemiddelde lag steeds op 4,2. Forer had ontdekt dat mensen de neiging hebben om vage en algemeen geformuleerd teksten over hun persoonlijkheid te accepteren en ze zelfs als unieke persoonlijke eigenschappen te zien (Pijl, 2004). Het Forer-effect wordt soms ook wel het Barnum-effect genoemd. Barnum was een circusbaas, die een meester was in het bedenken van nietszeggende teksten, die echter wel op bijna iedereen van toepassing zijn. Een mooi voorbeeld van dit effect zijn de horoscopen uit het ochtendblad. Helaas moeten we ook vaststellen dat veel persoonlijkheidstesten dit niveau wetenschappelijk gezien niet veel ontstijgen. Uit onderzoek blijkt dat de betrouwbaarheid (herhaalbaarheid bij verschillende metingen) en validiteit (meten de vragen wat er gemeten moeten worden) van bijvoorbeeld het Enneagram volstrekt onvoldoende is. De persoonlijkheidstypen die uit deze tests rollen, zijn eerder een soort amateurpsychologie dan wetenschappelijk gefundeerde persoonlijkheidsbeschrijvingen. Het taalgebruik in de vele tientallen boeken die over het Enneagram verschenen zijn, is zonder uitzondering zeer wollig en voor meerdere interpretatie vatbaar. Het maakt mensen het wel heel gemakkelijk om zich in -sociaal of binnen de organisatie gewenste- types te herkennen: het Barnum-effect dus. Bestel hier het onderzoek van Patrick Vermeren.
Een mogelijk verrassender conclusie is dat het gebrek aan betrouwbaarheid en validiteit ook geldt voor de zeer populaire MBTI-test. Vrijwel geen enkele zichzelf respecterende wetenschappelijk psycholoog maakt nog gebruik van dit model zie 1, 2. Het model is gebaseerd op een nooit wetenschappelijk geverifieerde persoonlijkheidstheorie van Carl Jung en in de literatuur moet vooral de indeling in de 16 persoonlijkstypen (ISTJ, ESTJ etc.) het ontgelden. Er is echter wel veel vraag naar. En in een commerciële omgeving creëert dat een rijk geschakeerd aanbod aan testaanbieders.
Een veel gebruikt en wel wetenschappelijk
onderbouwd model is het
Big Five persoonlijkheidsmodel (ook
wel NEO-PI-R genaamd naar de meest gebruikte
Nederlandstalige meetstandaard voor de Big Five). In
tegenstelling tot de vorige modellen gaat het niet primair
om persoonlijkstypen ('hokjes') maar meet dit instrument
vijf hoofdpersoonlijkheidskenmerken (factoren), en per
factor eveneens een zestal ondergeschikte
persoonlijkheidstrekken (facetten).
|
|
|
|
||
|
|
|