Wat is een optimale cultuur? | ||
In het algemeen gesproken bestaat er niet zoiets als een goede of optimale cultuur. Wat goed is en wat slecht, hangt in elk afzonderlijk geval af van waar men met de organisatie naar toe wil, en een cultuurkenmerk dat gunstig is voor één doel is vaak onvermijdelijk nadelig voor het andere. Toch zijn er een aantal fundamentele uitgangspunten te formuleren die wat ons betreft in elke cultuurvisie een plek zouden moeten krijgen:
|
||
|
||
Wat zijn kernwaarden? | ||
Om energiek en effectief te zijn, hebben mensen en
organisaties en eigen identiteit nodig. Waarvoor staan we?
Waar geloven we in, wat verbindt ons en wie willen we zijn?
Zoals we al zagen bij
strategie neemt een goede
visie kernwaarden als uitgangspunt. Zij
fungeren als ethisch kompas en zijn de kern van de
bedrijfscultuur binnen een onderneming.
|
|
|
|
||
|
||
Welke soorten kernwaarden zijn er? | ||
We kunnen twee soorten kernwaarden onderscheiden: specifieke kernwaarden die betrekking hebben op de eigen handelwijze en algemene kernwaarden die de verantwoordelijkheden uitdrukken ten opzichte van de stakeholders (belanghebbenden) van de organisatie.
|
||
Het uiteindelijke aantal kernwaarden bedraagt idealiter
ergens tussen de drie en zes. Waarom dit aantal? Kan het
niet met minder waarden? Nee, om uit te drukken wat men
werkelijk belangrijk vindt, heeft men meerdere waarden
nodig. Kan men niet wat meer waarden kiezen? Wij raden dit
af: met meer waarden verliest men aan scherpte, mensen
kunnen de waarden niet langer onthouden en hebben bijgevolg
niet helder meer waar het om gaat. Soms zien we ook een
uitgebreidere bedrijfscode gekoppeld aan kernwaarden, zoals
bijvoorbeeld bij
Essent.
Nader beschouwd verschillen de kernwaarden van veel organisaties slechts in accenten. Integriteit, respect en maatschappelijke verantwoordelijkheid worden door vrijwel alle bedrijven in één of andere vorm als basiswaarde gehanteerd. Ook openheid, grote betrokkenheid van werknemers, loyaliteit en werkplezier scoren hoog. Hieronder is een overzicht opgenomen met veel voorkomende kernwaarden.
|
||
|
||
Terzijde | ||
Van de ethiek kunnen we nog veel leren. In deze wetenschap wordt al eeuwen een discussie gevoerd over normen en waarden. Voor de liefhebbers één citaat: 'als geld verdienen het doel van een bedrijf is, is dan eten het doel van het leven?' Centraal staat de vraag, wat de belangrijkste waarden voor de mensheid zijn. Over één ding is men het eens: voor elk mens en elk -op te voeden- kind is het van het grootste belang dat hij of zij een (reflectieve) houding krijgt waarbij men zelf waarden kan ontwikkelen. Het draait niet om de waarden zelf, maar om het leren waarden te kiezen en te verinnerlijken. Herkennen we daar het 'allernieuwste' concept lerende organisatie? |
||
|
||
|
||
|
|
|