De essentie van cultuur | ||
Een bedrijfscultuur beďnvloedt de prestaties en daarmee de
resultaten van een onderneming. Cultuur is dus iets om
serieus te nemen. Het aandachtsgebied cultuur gaat –net
zoals structuur– over de vraag hoe mensen met elkaar omgaan.
Het betreft hier echter de zachte of informele
kant van de omgangsvormen.
In de jaren negentig is de nadruk is meer komen te liggen op cultuur, toen auteurs als Peters en Waterman het bewijs leverden dat organisaties vooral het gewenste bedrijfsresultaat behaalden op basis van een bewust in stand gehouden cultuur. Deze organisaties werden ook al snel betiteld als organisaties met een sterke bedrijfscultuur.
Vanaf dat moment zijn verschillende disciplines zoals de organisatiesociologie en -psychologie hun aandacht gaan richten op het fenomeen cultuur. Het hebben van een eigen identiteit of corporate identity -zoals cultuur ook genoemd wordt- is voor veel bedrijven van levensbelang. Bedrijfscultuur is de laatste jaren zelfs belangrijk geworden als een subjectief en niet direct tastbaar product- of dienstkenmerk waarmee een bedrijf zich onderscheid van haar concurrenten.
Over cultuur zijn inmiddels boekenplanken vol
geschreven. Een klassieker is het werk van Edgar
Schein: The Corporate Culture Survival Guide: Sense and
Nonsense About Culture Change (vertaald als 'De
bedrijfscultuur als ziel van de onderneming. Zin en onzin
over cultuurverandering').
Wij hanteren de volgende eenvoudige en pragmatische definitie van cultuur:
Bij
gemeenschappelijke waarden kan men denken aan integriteit,
respect of betrouwbaarheid.
|
||
Zie ook de
samenvatting |
||
|
||
|
||
Cultuurniveaus | ||
In aanvulling hierop stelt Schein dat er drie cultuurniveaus
zijn: cultuur als zichtbaar artefact, als verkondigde
basiswaarden en als onbewust vanzelfsprekend aangenomen
overtuigingen, percepties, gedachten en gevoelens (die
uiteindelijk de bronnen zijn van de basiswaarden en het
handelen). In Nederland is een vergelijkbaar model ook wel
bekend als het Ui-model van Sanders & Neuijen. De ui als
metafoor voor de bedrijfscultuur die in een aantal lagen
afgepeld kan worden. Zie: Sanders & Neuijen,
Bedrijfscultuur: diagnose en beďnvloeding, Van Gorcum,
1992.
Quinn en Cameron (1999) beschrijven
organisatiecultuur ook vanuit dit perspectief, waarbij ze
aannemen dat cultuur datgene is wat mensen gemeenschappelijk
hebben, het bindmiddel dat hen bijeenhoudt. Er is volgens
het integratieperspectief consensus over het type cultuur
dat in een organisatie bestaat, er heerst
gemeenschappelijkheid. De kracht van cultuur schuilt er dan
vooral in het vermogen mensen bij elkaar te brengen en in
het vermogen de fragmentatie en ambiguďteit van de omgeving
de baas te worden. De benadering van Quinn en Cameron kent
daarmee, evenals Schein, een interne en externe factor. Vanuit een organisatiepsychologisch oogpunt is vooral de Amerikaanse organisatiekundige Gareth Morgan van belang. In zijn standaardwerk 'Images of organization' omschrijft Morgan cultuur als gemeenschappelijke zingeving, als gemeenschappelijk begrip en als gemeenschappelijk gevoel. Cultuur verwijst direct naar een gemeenschappelijke door de leden van de organisatie gebruikte taal, normen en waarden, rituelen en beelden.
|
||
|
||
|
||
|
||
|
|
|