Hiërarchische verantwoordelijkheid | ||
In een procesgerichte organisatie verliest het begrip
hiërarchische verantwoordelijkheid aan belangrijkheid. Het
begrip hiërarchie –iemands lijnbaas zijn– heeft alleen nog
te maken met de formele verantwoordelijkheid voor aanname,
ontwikkeling en ontslag van de betreffende medewerker. De
feitelijke aansturing –het vertellen wat de medewerker moet
doen– wordt overgenomen door de proceseigenaar, of beter,
bepaald door het proces zelf.
|
||
|
||
Personele structuur in een procesgerichte organisatie | ||
Uit het feit dat hiërarchie in een procesgerichte organisatie een andere betekenis krijgt, mag niet worden afgeleid dat de inrichting van hiërarchie een triviaal onderwerp is. Naast alleen al het psychologische effect van de manager die ‘zijn’ mensen onder zich wil hebben (hiëros = heilig), zijn er een tweetal andere overwegingen die meespelen bij de –hiërarchische– inrichting van de personele structuur. Het gaat daarbij ten eerste om de vaste of flexibele indeling van de teams en ten tweede om de plaatsing van de teams: onder de primaire proceseigenaar of onder een aparte HRM–manager. Deze twee variabelen leiden in praktijk tot drie variaties.
|
||
|
||
Allereerst de indeling in vaste teams per proces. De medewerkers werken in teams die veelal gekoppeld zijn aan subprocessen (bijvoorbeeld voorbewerking, assemblage en nabewerking). De leidinggevende is proceseigenaar (type 3) en tevens hiërarchisch verantwoordelijk voor de meeste medewerkers uit zijn proces. Let wel, niet noodzakelijkerwijs voor alle: medewerkers uit andere afdelingen kunnen uiteraard ook een rol in het proces vervullen.
|
||
|
||
De tweede variant gaat uit van resourcepools waarin medewerkers zijn opgenomen met gelijksoortige competenties (lassers, draaiers, ontwerpers, testers). Vanuit deze pool worden mensen uitgeleend aan het proces. De derde variant is hieronder afgebeeld en gaat ook uit van resourcepools. Het betreft hier echter algemene resourcepools die niet onder een proceseigenaar vallen. Algemene resourcepools leveren in principe mensen aan alle processen.
|
||
|
||
Voor- en nadelen | ||
Wat zijn nu de voor– en nadelen van de verschillende
indelingen? De indeling van vaste teams heeft als voordeel
dat medewerkers direct en permanent verbonden zijn met ‘hun’
proces. Er bestaat over het algemeen een grotere
verbondenheid met het leveren van resultaat dan bij
medewerkers die afkomstig zijn uit een resourcepool.
|
||
|
||
De laatste variant, met de competentiepools onder een aparte HRM–manager, geeft nog meer druk op de competentieontwikkelingskant. Er ontstaat een meer zakelijke relatie tussen proceseigenaar en HRM–manager, die doet denken aan een uitzendbureau. De proceseigenaar is verantwoordelijk voor de resultaten en ‘huurt’ mensen (competenties) in. Indien ze niet voldoen aan de kwaliteitseisen zal hij om vervanging vragen. Er ontstaat hierdoor bij de HRM–manager extra druk om de juiste competenties op de juiste tijd te ontwikkelen en te leveren.
|
||
|
||
Verantwoordelijkheden in een procesgerichte organisatie | ||
Zoals we hebben kunnen zien speelt het begrip
verantwoordelijkheid een cruciale rol binnen organisatie– en
procesinrichting. Een verantwoordelijkheid is een afgebakend
onderwerp in de organisatie waarop resultaten moeten worden
bereikt. Degene die deze verantwoordelijkheid aanvaardt,
heeft de plicht rekenschap af te leggen.
Verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden dienen in
evenwicht te zijn, of zoals Maarten van Traa het verwoordde
tijdens de IRT–affaire 'geen bevoegdheden
zonder verantwoordelijkheden, geen verantwoordelijkheden
zonder het afleggen van verantwoording'.
|
||
|
||
|
||
|
||
|
|
|