De
succesfactoren vormen geen stappenplan en al helemaal geen
garantie voor succes. Elke cultuurverandering is anders en
vraagt om een andere veranderstrategie. Een handzaam
denkraam van veranderstrategieën is ontwikkeld door Léon de
Caluwé. Het is geen wetenschappelijk onderbouwd
instrument, maar een globaal overzicht van vijf
verander'scholen'.
De figuur bevat voor elk kleurdenken
typische valkuilen en voorbeeld interventies op individueel-,
groeps- en organisatieniveau.
|
|
- Geeldrukdenken is gebaseerd op socio-politieke
opvattingen over organisaties waarbij belangen, conflicten
en macht een belangrijkste rol spelen (zie onder meer
Morgan, 1986). Geeldrukdenken gaat ervan uit dat
machtsvorming al een veranderingsproces op zich is. Als de
macht eenmaal gevormd is kunnen veranderingen worden
afgedwongen, maar het steeds manoeuvreren met de
machtsbalans blijft een constante opgave.
- Blauwdrukdenken is gebaseerd op het rationeel ontwerpen en
implementeren van veranderingen. Procesdenken en
netwerkplanning zijn representanten hiervan. In de blauwe
denkrichting gaat het erom het resultaat
zorgvuldig te omschrijven en te definiëren. De weg
ernaartoe wordt zoveel mogelijk volgens rationele
argumenten beredeneerd en gepland.
- Rooddrukdenken vindt
zijn grondslag in de klassieke Hawthorne-experimenten
(Mayo, 1993). Uit deze experimenten bleek duidelijk dat
mensen niet alleen door economische factoren worden
gemotiveerd, maar veel meer door goede onderlinge
verstandhoudingen en gezamenlijke doelen. Via human
relations is een beweging ontstaan naar human resource
management. Het idee is dat mensen veranderen onder
invloed van lok- of strafmiddelen. Ze kunnen worden verleid
of gestimuleerd. Het moet aantrekkelijk en aangenaam
gemaakt worden om te veranderen. Het inzetten van
HRM-instrumenten, zoals belonen, beoordelen, carrières,
assestments, outplacement wordt effectief geacht.
- Groendrukdenken vindt zijn oorsprong in de action-learning
theorieën bedacht door de Britse goeroe Reg Evans. Zie
ondermeer Argyris & Schön (1978), French en Bell (1999) en
Senge (1999). Action-learning is een vorm van permanente
managementtraining waarin een groep in de praktijk
werkzame managers, door bespreking van elkaars praktische
problemen van elkaar leert. Action-learning is inmiddels
één van de fundamenten van de kwaliteitscirkelsvisie (zie
Deming-cirkel structuur). Veranderen en leren hebben in
deze denkrichting conceptueel veel gemeen. Het
achterliggende denken is: mensen veranderen of in beweging
krijgen vindt plaats door ze te motiveren, te leren, door
ze bewust bekwaam te maken. Je brengt ze in leersituaties
en tracht het lerend vermogen te vergroten. Door leren
maken mensen zich ook andere waarden en
gedragspatronen eigen.
- Witdrukdenken is ontstaan als reactie op het
deterministisch, mechanistische en lineaire wereldbeeld.
De chaostheorie of de theorie van complexiteit draait om
levende, complexe systemen met een zeer beperkte
voorspelbaarheid. Een centraal begrip is zelforganisatie.
Stacey (1996) definieert het als: 'een proces waarin men
binnen een systeem met elkaar interacteert volgens de
eigen gedragsregels, zonder dat er een overall beeld is
dat duidelijk maakt wat men moet doen of hoe men het moet
doen'. In dit denken vind veel denken autonoom plaats.
'Panta rhei' (alles stroomt) en 'de weg is de herberg'
zijn uitdrukkingen van deze zienswijze. Mensen en
organisaties veranderen zelf en voortdurend. De eigen
betekenisgeving, wilsvorming en motivatie van zowel
individu als groep zijn doorslaggevend.
|
|
- Welke veranderstrategie is het meest
geëigend voor cultuurveranderingstrajecten? Een korte blik
leert dat het groendrukdenken qua interventies de
belangrijkste cultuuraspecten raakt. Groepscoaching,
elkaar aanspreken, confrontatie of 'spiegelen' van elkaars
normen en waarden, training en teambuilding. We moeten er
echter voor hoeden de zaak te eenvoudig voor te stellen.
Zoals we al eerder aangaven, gaat het bij veranderingen om
een pakket aan maatregelen die noodzakelijk zijn om een
zeker doel te bereiken. Ligt het accent op
cultuurverandering dan zal men in dit pakket veel
groendruk-interventies terugvinden. Maar er spelen vrijwel
zeker ook ook veranderingen in bijvoorbeeld de structuur
(blauwdruk) en competenties van mensen (rooddruk) een rol.
De veranderstrategieën geven accenten en geen recepten voor
verandering.
- In onderstaande figuur zijn de accenten van
de veranderstrategieën in relatie tot de
managementbouwstenen weergegeven. Merk op dat het model
van de Caluwé geen technologische veranderstrategie bevat
(nieuwe middelen in de vorm van ICT). Ook ontbreekt een
extern veranderperspectief gericht op een nieuwe markten,
samenwerkingsverbanden of ketens.
|
|