Wat is Facilitymanagement? | ||
Facility management betreft de wijze waarop een organisatie met facilitaire voorzieningen omgaat. De doelstelling van Facility management is het zorgdragen voor de beschikbaarheid van de gevraagde facilitaire voorzieningen, zodat de organisatie de geplande resultaten kan leveren.
Op strategisch en tactisch niveau gaat het om de strategie en het ontwerpen en plannen van facilitaire voorzieningen. Op operationeel niveau betreft het beheer en gebruik van facilitaire voorzieningen. Een facilitaire voorziening is te beschouwen als een resource. Vanuit alle processen bestaat er een vraag naar facilitaire voorzieningen.
|
||
|
||
Wat zijn Facilitaire voorzieningen? | ||
Facilitaire voorzieningen in te delen in de volgende hoofdgroepen:
|
||
|
||
In Figuur 113 is een integraal referentiemodel weergegeven van personele diensten, ICT diensten, Facilitaire diensten en Financiële diensten. Merk op dat het omkaderde deel de integratie tussen de vakgebieden ICT en facilitair weergeeft. Deze ontwikkeling houdt verband met het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken zet de medewerker centraal en gaat vervolgens bekijken wat die medewerker allemaal nodig heeft om zijn werk goed of nog beter te kunnen doen. Dat kan gaan om een betere fysieke werkplek, een aantal ICT-hulpmiddelen of een andere organisatie en aansturing van het werk. We zullen dit onderwerp verder uitwerken in Informatie, Internet en ICT (verwacht eind 2010)
|
||
|
||
Het proces facility management is opgebouwd als een standaard facilitair proces (uitbesteed): op strategisch niveau wordt de behoefte geformuleerd, op tactisch niveau wordt de ontwikkeling van nieuwe facilities (als opdrachtgever) aangestuurd en op operationeel niveau worden de services besteld.
Doel Het faciliteren van de bedrijfsprocessen teneinde een bijdrage te kunnen leveren aan de continuïteit van de organisatie.
|
||
|
||
|
|
|