6.01 C O A C H E N
synoniemen: sturen op competenties,
ontwikkelen medewerkers, persoonsgericht
leiderschap, feedback
geven, aanspreken op gedrag
- Het stimuleren en motiveren van anderen gericht op hun
persoonlijke ontwikkeling en het geven en ontvangen van
feedback in een open verstandhouding.
- Gedragskenmerken:
- Niveau 1 - Feedback geven ), ondersteunen en meedenken
- geeft feedback op concreet gedrag en houdt een spiegel
voor (confronteert)
- heeft aandacht voor vragen en problemen en gaat hier
op in
- helpt anderen hun eigen ontwikkelingsdoelen te
formuleren
- geeft anderen aanwijzingen en tips om resultaten te
verbeteren
- Niveau 2 - Anderen helpen competenties te ontwikkelen
en verbeteren
- geeft helder en genuanceerd feedback aan anderen
gericht op hun ontwikkeling
- helpt medewerkers hun inzicht te vergroten in de eigen
sterktes en zwaktes
- ondersteunt medewerkers bij het realiseren van
doelstellingen die zij voor zichzelf hebben geformuleerd
- Niveau 3 - Voorzien hoe anderen zich ontwikkelen en
hierop kunnen anticiperen
- beschikt over een breed repertoire aan
coachingsvaardigheden
- helpt anderen om gedragspatronen te doorbreken of te
versterken
- leeft zich in de ander in en bouwt verder op
zelfvertrouwen van de ander
- stimuleert anderen hun competenties in te zetten en te
vergroten
|
|
6.02 L E E R V E R M O G E N
synoniemen:
ontwikkelen, studiezin, zelfontwikkeling,
zelfinzicht/kennis, employability
- Wens en vermogen om verder te groeien ten behoeve van
een brede en blijvende inzetbaarheid.
- Niveau 1 - Open staan voor feedback en gebruik maken
van mogelijkheden tot ontwikkeling
- ziet sterke en zwakke kanten in eigen functioneren;
leert van fouten
- vraagt feedback van anderen, schept feedback- of
oefensituaties voor zichzelf
- wil leren in werksituaties; zoekt en benut kansen voor
eigen ontwikkeling
- spreekt eigen wensen, behoeften en (on)tevredenheid
uit
- maakt gebruik van ruimte voor ontwikkeling die er
geboden wordt
- Niveau 2 - Actief zoeken naar leersituaties en
leerpunten omzetten in acties
- zit niet vast in denkkaders, staat open voor nieuwe
ontwikkelingen in eigen vakgebied; integreert nieuwe
kennis in bestaande
- benut ervaringen en talenten van anderen voor de eigen
ontwikkeling en prestaties
- zet leerpunten om in acties; past opgedane inzichten
en kennis direct in de praktijk toe; probeert grenzen te
verleggen; gaat uitdagingen aan
- Niveau 3 - Zorgdragen voor een goed leerklimaat
- is kritisch ten aanzien van andermans functioneren en
deelt ervaringen
- onderneemt gerichte actie ten behoeve van de
ontwikkeling van anderen
- heeft inzicht in leerprocessen en leerstijlen en benut
dit inzicht voor de organisatie
- I N T E R A C T I E F leervermogen
- Vermogen om te leren uit
interactie, samenwerking en communicatie met anderen en de
leerpunten snel kunnen omzetten in effectiever
interpersoonlijk gedrag.
- C O G N I T I E F leervermogen - Nieuwe informatie en ideeën snel kunnen opnemen,
analyseren en verwerken en deze effectief kunnen toepassen
in een werksituatie. Gerelateerd aan oordeelsvorming en
analytisch vermogen
- Z E L F I N Z I C H T - Zoekt actief
naar persoonlijke feedback. Stelt zich kwetsbaar op. Laat
zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke
punten te beschikken.
` |
|