|
|
|
|
Leiderschap en teamontwikkeling |
|
Ieder team doorloopt verschillende
ontwikkelingsfasen. Binnen een team is er sprake van een
groeiproces en een volwassenheidsniveau waarin het team
verkeert. Het meest gebruikte teamontwikkelingsmodel is dat
van Tuckman. Hij beschrijft de volgende fases (zie
onderstaande figuur).
- Forming (Oriëntatiefase) - Er is nog geen
groepsgevoel. Individuele posities en rollen zijn nog niet
ingenomen. Groepsleden nemen een afwachtende houding aan en
hebben behoefte aan sturing.
- Storming (Machtsfase) - In
deze fase proberen de groepsleden hun positie in de groep in
te nemen. Dit proces leidt vaak tot strijd als de ideeën van
de groepsleden op gespannen voet met elkaar staan.
- Norming
(Affectie/normering fase) - Groepsleden komen dichter tot
elkaar. Regels en methodes van samenwerking worden bepaald.
De gemeenschappelijke teamdoelen worden gedeeld en
vastgelegd. Het ontstaan van een meer taakvolwassen wijze
van samenwerken.
- Performing (Prestatiefase) - Er is nu
sprake van een team. Teamleden vullen elkaar aan en er wordt
harmonieus samengewerkt aan het gemeenschappelijke
teamdoel. Het team is in staat zelfstandig te werken.
- Adjourning (Afscheidsfase) - Het team wordt opgeheven.
|
|
|
|
|
|
Stadium teamontwikkeling |
Kenmerken |
|
1. Forming |
- weifelende deelnemers
- hoor ik er wel of niet bij
- beleefde communicatie
- bezorgdheid over de groepsdoelen
- een actieve leider
- meegaande leden
|
|
2. Storming |
- kritiek op ideeën
- matige aandacht
- vijandigheid
- polarisatie en coalitievorming
|
|
3. Norming |
- overeenkomen van afspraken
- afname van rolambiguïteit
- toegenomen wij-gevoel
|
|
4. Performing |
- besluitvormingsgericht
- probleemoplossingsgericht
- wederzijdse samenwerking
- productiegericht
|
|
5. Adjourning |
- ontbinding
- terugtrekking
- toegenomen onafhankelijkheid |
|
|
Taakvolwassenheid van teams De ontwikkelingsfases
van Tuckman zijn gekoppeld aan een volwassenheidniveau van
een team. In Figuur 30 worden kenmerken en gedrag van teams
van elk volwassenheidsniveau (Maturity-level) beschreven. |
|
|
|
|
|
Teamontwikkeling en leiderschap |
|
Ook binnen het werken met teams kunnen we gebruik
maken van de vier leiderschapsstijlen van Hersey en
Blanchard (zie § 3.5.2). De onderverdeling in de mate van
taakgericht en ondersteunend gedrag is afhankelijk van de
volwassenheid van het team. In een beginnend team
(‘forming’) is veelal een leidende stijl met veel sturing
(S1) effectief. Naarmate het team volwassener wordt
(‘storming’) kan er meer bij het team gelegd worden. Veel
sturend en steeds meer begeleidend, ondersteunend gedrag
(S2). Een team dat de volwassenheid nadert (‘norming’)
vraagt minder sturing en alleen gerichte ondersteuning (S3).
Het gaat vooral om onderlinge interactie en feedback over
het samenwerkingsproces. In de meest taakvolwassen teams
(‘performing’) kan de leidinggeven zich beperken tot
delegeren en faciliteren (S4). Het team kan zelfstandig
functioneren.
|
|
|
|
|
|
|
|
V O R I G E
|
V O L G E N D E
|
|
|