Externe analyse: Wat is het groeimodel van Ansoff?

Een veelgebruikt model bij analyse van markten is het groeimodel van Ansoff.

 

De product-marktmatrix van Ansoff (zoals het model ook wel genoemd wordt) biedt een manier om de richting te bepalen van de groeistrategie van een organisatie.

 

Zo is groei door steeds ‘meer van hetzelfde’ product te maken niet altijd raadzaam.

Deze powerpoint afbeelding afbeeldingen figuur figuren bevat: voorbeeld 
            voorbeelden van over externe analyse Ansoff product-markt productmarkt Analyse markten Ansof Anssof Anssoff.
 
Type groeistrategie

 

  • Marktpenetratie - Meer bestaande producten produceren op de bestaande markt. Richten op klanten van de concurrent en een deel van hun marktaandeel in handen zien te krijgen.
  • Productontwikkeling - Meer bestaande producten produceren op een nieuwe markt. Bijvoorbeeld: McDonald's zet nieuwe snacks in de markt.
  • Marktontwikkeling - Bestaande producten produceren op een nieuwe markt. Bijvoorbeeld Roosvicee Multivit als frisdrank en sportdrank.
  • Diversificatie - Nieuwe producten produceren op nieuwe markten. Bijvoorbeeld: Virgin Group (Airlines, Megastores) die nu Virgin Cola gaat produceren.

 

 

V O R I G E

 

 

V O L G E N D E